BELLE LETTERE AWARD
1997

International Calligraphy Competition
One letter, one thousand words


The Jury's
R E S P O N S E



FIRST PRIZE TO BRODY NEUENSCHWANDER
For the richness of his proposals and research. His works present a controlled geometry which exalt the complexity and variety of the different compositive elements.
In his works are reserved the pleasure of discovery and they reveal themselves in a provocative and bashful manner.
They are completely new and unedited whilst at the same time filled with the memory and nostalgia for the ancient past. They show a calligraphy which is both a vehicle of textural content and a visual research totally independent from the texts which they communicate.
The works exhibit a writing full of vitality and rhythm contraposed against a rough texture of different materials. One is immediately struck by the singularity of this work us as being different.
The harmonious contrast of materials combined with the fluidity of the writing presents a complex diversity, revealing itself slowly to the viewer.

The Book of Silence
1996
Text from "the Pillow Book"
Collage of rice paper and old papers with ink, gouache, silver leaf, whitewash;
53 x 76 cm

PRIMO PREMIO A BRODY NEUENSCHWANDER
per la ricchezza propositiva e vitale della sua ricerca che emerge da tutti i suoi lavori in cui un impianto geometrico controllato esalta la complessità e la varietà dei singoli elementi compositivi.

Le sue opere riservano sempre il piacere della scoperta rivelandosi provocatorie e schive allo stesso tempo, una sorta di coincidenza degli opposti: sono infatti assolutamente nuove ed inedite, ma percorse dal ricordo e dalla nostalgia per l'antico; mostrano una calligrafia che non abdica alla sua vocazione di essere veicolo di contenuti testuali, ma che è anche ricerca visiva indipendente dal testo che comunica; espongono una scrittura piena di naturalezza e di ritmo, ma rivelano allo stesso tempo che si tratta del frutto di un'esercizio e di una ricerca controllata in tutte le sue fasi; contrappongono la tessitura grezza di materiali diversi alla tessitura ritmata del fluire calligrafico; colpiscono immediatamente per il loro essere diversi, ma tutto lo spessore di questa diversità si rivela a poco a poco.

Tiziano, Manfredo and, in the middle, Thomas.
Brody presenting his work.

A quick look at the Belle Lettere Book

D I R E C T O R Y
For more information: e-mail:
[email protected]